Інновації – спосіб мислення юриста на користь клієнта

Змінюється світ, змінюються студенти, змінююся і я

Денис Іванов
15.03.2019

Денис Іванов
автор курсу «Юридичні інновації». Школа права Українського католицького університету, Національний університет «Одеська юридична академія».

Третій сезон читаю курс «Юридичні інновації» для магістрів права в різних ВНЗ країни і світу. Ділюся напрацюваннями та результатами із західними колегами, які впроваджують схожі курси від Канади до Нігерії.

У процесі підготовки до занять (а я із секти викладачів, які готуються до кожної зустрічі зі студентами) пропускаю через себе достатню кількість інформації, мала частина якої осідає в новинних публікаціях на моєму тематичному телеграм-каналі.

Починаючи з першого пілотного набору взимку 2017 року, кожен наступний курс за змістом не схожий на попередній.

Змінюється світ, змінюються студенти, змінююся і я.

Ще два роки тому 90% часу курсу ми присвячували інструментам автоматизації, технологіям і системам аналітики, чатботам й алгоритмам, конструкторам і маркетплейсам. У цьому семестрі протягом перших зустрічей детально досліджуємо дизайн-мислення, юридичний дизайн та інноваційне мислення юристів.

Якщо для вас всі три терміни мають однакове значення, чи, взагалі, не мають ніякого значення, у мене для вас погані новини.

Випускники курсу будуть будувати свої професійні кар’єрні траєкторії по Lean canvas і SWOT в Notion. Того часу, як ви по-старому будете методично заносити до корпоративного Excel-пергаменту білингову статистику підлеглих, періодично вмочуючи висохле перо до бездротової чорнильниці.

Саме про емпатію в професії юриста, а не про новий хайп Coding for lawyers, буде сьогоднішня публікація. Зміст якої навіяний рефлексією на статтю від Carl W. Herstein і Sarah A. McCormick «How an Innovative Mindset Will Help You Achieve Your Client’s Goals».

Для досягнення успіху в мінливому ​​правовому середовищі традиційної юридичної експертизи недостатньо. Розуміння системи управління бізнесом, управління проектами і поліпшення процесів стало стандартною необхідністю для професійного зростання й успіху.

Однак навіть у цих областях поточне мислення поступово застаріває. Тому що найважливіша навичка для розвитку - це інноваційне мислення. Вироблення правильного мислення дозволяє орієнтуватися в постійних змінах, з якими юрист зіштовхується протягом всієї своєї кар’єри.

Емпатія (як здатність розуміти інших) для юриста – це досягнення цілей клієнта, включаючи:

  • визначеність,
  • різноманітність,
  • зростання,
  • зв’язок,
  • значимість,
  • внесок.

Визначеність

Недостатність визначеності викликає стрес. Чим серйозніші причини невизначеності, тим більшим є стрес. Правові проблеми, як правило, надзвичайно стресові, тому що вони повні невизначеності, і надто багато поставлено на карту. Прагнучи зрозуміти цілі клієнта, потреба у визначеності занадто часто приноситься в жертву.

Юристи можуть чітко розуміти, якої мети хоче досягти клієнт (укласти угоду, виграти в судовому процесі) і всі невизначеності, пов’язані з успішним результатом. Проте не менш важливо знати, з якими саме процесами і зобов’язаннями досягнення результату буде для клієнта зручним і бажаним. І це саме та область, у якій юристи можуть досягти визначеності.

Юристи рідко контролюють більшість факторів, які визначають кінцевий результат.

Однак у них є значний контроль над тим, як вони йдуть до досягнення цілей клієнта й над усуненням невизначеності в процесі.

Елементи негативних несподіванок - це не просто невдале рішення або погані переговори. Затримка з виконанням роботи або дослідження проблеми з виходом за рамки бюджету також створюють невизначеність. Невизначеність може призвести до того, що клієнт втратить упевненість у тому, що його юрист зможе задовольнити його потреби саме так, як він цього прагне.

У будь-якому разі проактивне інформування про проблему є способом усунення невизначеності, властивої юридичному процесу.

Планування й управління проектом допомагають у процесі вирішення проблем і забезпечують впевненість клієнта в тому, що намічена робота має план дій. Того часу, як випадковий клієнт може не захотіти знати внутрішню кухню, більшості - важливо розуміти, якою буде стратегія й тактика, хто буде її реалізовувати, коли й, особливо, якою ціною.

Це особливо точно по відношенню до ціни юридичної роботи.

Інноваційне мислення допомагає усвідомити, що ціноутворення - це не просто вартість. Прозоре ціноутворення, яке відповідає цілям клієнта, дозволяє йому відчувати ситуацію як контрольовану. І це вимагає творчості та гнучкості.

Ціноутворення, засноване на НЕ погодинної моделі, - ознака інноваційного мислення. Мислення, спрямованого на задоволення потреб клієнта. Незалежно від форми угоди про винагороду, поєднання ретельно складеного бюджету з прозорою комунікацією вирішує проблему найбільш безпосереднім чином.

Створіть реалістичний бюджет із клієнтом і повністю обговоріть припущення, які до нього входять. Це дасть клієнту відчуття контролю над юридичними витратами і дозволить сфокусувати роботу, зробити її більш ефективною і більш визначеною.

Збереження цієї визначеності є постійним завданням. Постійно стежте за бюджетом у порівнянні з фактичним виконанням роботи, щоб зрозуміти, коли настане час переглянути початковий план. Реальна ситуація завжди відрізняється від передбачуваної.

Профілактична підготовка до змін необхідна для забезпечення впевненості.

Різноманітність

За іронією долі, потреба у визначеності також пов’язана з необхідністю різноманітності. Це часто включає в себе ризик і прийняття змін. Таких, як використання альтернативних процесів і підходів, які допоможуть наблизитись до мети. Бізнес-клієнти розуміють необхідність постійного поліпшення й очікують від своїх юристів впровадження сучасних методів в їх роботі.

Хоча вони не можуть чітко сформулювати це, клієнти будуть припускати, що юристи розуміють їх потребу виконувати роботу краще, швидше і з меншими витратами, ніж це робилося раніше. Нездатність юристів та юридичних фірм сприймати цю установку клієнта є постійним джерелом розчарування клієнтів.

Наполеон якось сказав: «Людина повинна змінювати свою тактику що 10 років, якщо хоче зберегти свою перевагу». Ніколи занадто не прив’язуйтеся до процесів або методів, важливо постійно перебувати в пошуках способів зробити роботу краще.

Сьогодні тактику треба змінювати двічі на рік, а не раз на десять років. Однак у правовому середовищі вимовити вголос цю пораду легше, ніж її реалізувати. Ставлення «якщо не зламано, не починайте лагодити» є звичайним явищем. Відповідь новатора полягає не в тому, щоб сперечатися з тезою «це завжди так працювало», а в тому, щоб запитати: «Чи можемо ми зробити цю роботу більш ефективною?». Наприклад, використання конструктора документів у більшості випадків буде набагато більш ефективним за десятки заготовлених шаблонів.

Зростання

Зростання включає в себе інтелектуальний розвиток, який відкриває нові перспективи й розширює знання, допускаючи більшу різноманітність.

Поліпшення процесів ілюструє ідею зростання в інтересах клієнта:

  • аналіз процесів,
  • отримання відгуків клієнтів про те, чи відповідає послуга/продукт його потребам,
  • прийняття змін і внесення додаткових поліпшень.

Це не означає, що вдосконалення процесу є ідеальним рішенням для будь-якої ситуації. Інноваційне мислення визнає важливість вибірковості процесів, які потребують поліпшення.

Процеси чарівним чином не змінюються одразу. Їх поліпшення не зводиться до розробки найкращого рішення з першої і єдиної спроби. Швидше, це - гнучкість, щоб експериментувати.

«Жоден план не витримує першого контакту з ворогом» - військова аксіома, з якою юристи, які беруть участь у змагальній системі, рідко сперечаються.

Щоб впроваджувати нововведення, треба бути сфокусованими на меті й мати здатність мобілізувати ресурси для досягнення цієї мети. Ресурси (час, гроші, люди) не безкінечні, і їх варто дбайливо використовувати, пропорційно до переслідуваної мети. Це особливо точно, коли вони є ресурсами клієнта.

Зв’язок

Зв’язок є однією з найважливіших навичок інноваційного мислення. У юридичному світі спілкування стимулює і підтримує зв’язок.

Основним джерелом проблем між юристами і клієнтами є спілкування.

Якщо є три області, у яких більшість юристів мають впроваджувати інновації та вдосконалюватися - це спілкування, спілкування й спілкування. Принципова проблема полягає не в нестачі інформації. Кількість інформації може погіршити його.

Інформація без контексту часто викликає труднощі. Ось приклад з електронною поштою або текстовим повідомленням. Якщо ви отримали несподіване повідомлення, не знаючи, чому або коли воно було відправлено, ви можете неправильно його прочитати, незалежно від того, наскільки чітким буде саме повідомлення.

Те ж саме з клієнтами, коли вони читають ваші повідомлення. Вони потребують контексту, ясності й стислості. Інноваційне мислення підтверджує, що спілкування є основою стосунків. Стислість завжди має перевагу. Хоча, щоб бути стислим, іноді треба більше часу.

Як в одній класичної юридичної байці.

Клієнт: «Чому ви відправили мені лист на сім сторінок?»

Юрист: «Тому що у мене не було часу, щоб написати сторінку».

Витратьте час, щоб бути ясними і стислими у внутрішніх і зовнішніх комунікаціях. Зменшуйте час на пояснення, створюючи більш ефективні робочі стосунки. Використовуйте правильне середовище для спілкування.

У ситуаціях, коли електронна пошта й текстові повідомлення можуть бути неправильно зрозумілі, засіб комунікації є критично важливим. Хоча телефонний дзвінок або особиста зустріч можуть зайняти більше часу, спільне розуміння повідомлення заощадить набагато більше часу.

Інновації та досягнення цілей клієнта, особливо в юридичному бізнесі, рідко є індивідуальними завданнями. Вони, зазвичай, включають кілька людей або груп. Ентузіазм і позитивність необхідні для підтримки морального стану й ентузіазму всієї групи.

Бути інноваційним часто означає брати на себе роль лідера, а бути лідером означає надихати інших робити щось нове і ризикувати. Лідер, який демонструє впевненість у досягненні цілей клієнта, допомагає надати сенс роботі.

Чому ентузіазм і позитивність так важливі як для інновацій, так і для задоволення потреб клієнтів? Частково тому, що з плином часу часто буває більше невдач, ніж успіхів.

Невдачі, помилки і непорозуміння мають сприйматися як частина природнього розвитку складних подій, які за своєю суттю розчаровують і бентежать, особливо клієнтів. Однак, якщо ми налаштовані позитивно і з ентузіазмом, усі сторони можуть винести уроки з розчарування і отримати з них вигоду. Ми зможемо встановити міжособистісний зв’язок, який має ключове значення для добрих стосунків.

Значимість

Значимість на особистому рівні може бути досягнута через побудову професійних відносин, а на інтелектуальному рівні - шляхом використання даних.

Значима розмова сприяє міцним стосункам, які підвищують продуктивність, сприяють довірі і дають відчуття важливості й сенсу.

Інновації рідко відбуваються без позитивних робочих стосунків. Це особливо правильно при вирішенні складних юридичних проблем.

Щоб впровадити зміни має бути довіра.

Своєю чергою, стосунки дозволяють юристам і клієнтам ефективно працювати разом для досягнення спільної мети, коли клієнти відчувають, що їх ідеї та потреби важливі та мають сенс.

На інтелектуальному рівні використання даних забезпечує цінність і значення для, здавалося б, безглуздих наборів чисел. Розповідання історій (сторітелінг) через набір певних даних - безцінна навичка, тому що цифри часто забезпечують ясність і впевненість, чого не можуть слова.

Сучасний бізнес орієнтований на цифри й управляється даними.

Юрист із інноваційним мисленням відточує навички використання даних, щоб підкреслити те, що важливо для клієнта. Наприклад, презентація для клієнта про ймовірний успіх судового розгляду. Чи буде більш переконливим «у вас є добрий шанс на успіх» чи «клопотання були задоволені в 68% випадків»?

Маючи досвід використання даних, юристи можуть надати більшої глибини розуміння саме в тій формі, з якою клієнти почувають себе більш комфортно.

Внесок

Внесок – це необхідність віддавати себе й служити іншим. Інноваційне мислення постійно досліджує, як клієнти можуть задовольнити потребу зробити свій внесок.

Більшість клієнтів мають ширші цілі, ніж їх власні успіхи. Вони часто бачать свої проблеми в більш широкому контексті: досягнення справедливості, створення прецеденту тощо.

Розуміння необхідності участі клієнта в справі може допомогти зрозуміти і краще сформулювати цілі, які ми допомагаємо йому досягти. Це також може дати більш глибоке розуміння мети і задоволення в роботі, яка виконується для клієнта.

Висновок

Розвиток навичок ХХІ століття та інноваційного мислення цінні для кар’єрного зростання юриста. Вони готують до постійних змін, які є сутністю сучасного правового світу, і до розуміння й задоволення спектру потреб клієнтів. Вони дають можливість отримати більше задоволення від роботи.

Інновації - це не тільки поліпшення роботи. Це -

  • кращі стосунки,
  • краще розуміння потреб клієнтів,
  • повноцінне й насичене професійне життя.